Je hebt een bedrijfsidee, werkt dit uit in een ondernemersplan en schrijft je in bij de Kamer van Koophandel. Yes! We gaan ervoor! Maar, hoe start je en wat moet je allemaal regelen? Als ondernemer komt er een hoop op je af. In deze blog vertel ik je in het kort wat er bij komt kijken en welke overwegingen je moet maken om wel of geen boekhouder te kiezen. Deze blog geeft antwoord op de vraag of je een boekhouder nodig hebt of niet.

Inschrijving Kamer van Koophandel

Wanneer je alleen een bedrijf start doe je dit meestal als eenmanszaak. Het voordeel van een eenmanszaak ten opzichte van een bv is dat je tot een bepaalde winst (omslagpunt ligt boven de € 100.000 in 2021) minder belasting betaalt. Het nadeel is echter dat jij privé aansprakelijk bent voor eventuele schulden.

Als zelfstandige zonder personeel (zzp’er) of freelancer kies je daarom eerder voor een eenmanszaak. De termen zzp’er en freelancer worden vaak door elkaar heen gebruikt, maar betekenen beide exact hetzelfde. Als freelancer of zzp’er werk je voor verschillende opdrachtgevers. Je hebt geen vast dienstverband met deze opdrachtgevers en voert het werk dus als zelfstandig ondernemer uit.

Ook wanneer je wel personeel in dienst neemt, kun je je inschrijven als eenmanszaak. Maar let erop dat je ook nu privé aansprakelijk bent voor eventuele schulden.  

Mocht je samen met je partner, beste vriend of business partner een bedrijf willen starten dan kun je een vennootschap onder firma (vof) oprichten. Ook hier geldt, tot een bepaalde winst fiscaal voordeliger, maar je bent wel volledig privé aansprakelijk.

Verplichtingen administratie

Wanneer je je eigen bedrijf start ben je voor de Belastingdienst verplicht om een administratie te voeren. Voorbeelden zijn:

  • Verzonden facturen
  • Ontvangen facturen
  • Bankafschriften
  • Kasadministratie en kassabonnen
  • Contracten, overeenkomsten en andere afspraken
  • Agenda’s en afsprakenboeken
  • Mail en overige correspondentie
  • Software en databestanden
  • Overzicht uren (voor het urencriterium)
  • Overzicht gereden kilometers

Deze administratie dien je 7 jaar te bewaren, want de Belastingdienst kan jou nog tot 7 jaar terug vragen stellen over een bepaalde aangifte.

Boekhouding zelf doen of uitbesteden?

Dit is een vraag die mij als boekhouder veel gesteld wordt. Heb ik een boekhouder nodig? Voor een eenmanszaak of vof is een boekhouder in ieder geval geen verplichting. Wel kan het verstandig zijn om de gehele boekhouding of een deel ervan uit te besteden. Het is belangrijk om te kijken naar wat jij wilt en kunt doen. Momenteel zijn er steeds meer online boekhoudprogramma’s op de markt die het boekhouden makkelijker maakt. Een voorbeeld hiervan is Moneybird.

Als boekhouder heb ik er voor gekozen om ondernemers, zoals freelancers, zzp’ers of vennoten, te ondersteunen bij hun boekhouding. Deze ondernemers doen hun boekhouding voor het grootste gedeelte zelf. Zij versturen facturen, boeken inkoopfacturen in en boeken de banktransacties. Eens per kwartaal controleer ik deze administratie en geef ik feedback waar nodig. Ook doe ik de btw aangiftes en aangiftes inkomstenbelasting.

Doordat ik het meeste administratieve werk bij de ondernemer laat liggen, kan ik de boekhoudpakketten goedkoop aanbieden en kan ik mijn tijd en kwaliteit stoppen in zaken die het nodig hebben. Zo weet ik exact waarop je wel of geen btw mag terugvragen, hoe je eventueel minder belasting betaalt en kun jij je met een gerust hart storten op jouw bedrijf. Heb ik een boekhouder nodig?” De keuze is aan jou!